Author Topic: "Stemme blankt" vs "La vær å stemme"  (Read 342 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raspeball

• Administrator
  • Gud
  • Respect: +27
    • View Profile
    • Das Forum.
"Stemme blankt" vs "La vær å stemme"
« on: 11. August, 2009, 02:57:38 »
0
Stortingsvalget nærmer seg med stormskritt, og jeg kjenner at jeg faktisk er veldig spent på hva utfallet kommer til å bli. Vel, nok om det. Det kommer til å komme en valgtråd senere.

Saken er den at jeg var å avga min forhåndsstemme i dag, ettersom jeg fant det mye enklere enn å stemme på valgdagen nede i Trondheim.
Hva jeg stemte - eller hva folk forøvrig kommer til å stemme eller har stemt - er uinteressant akkurat i denne tråden. Det som jeg ønsker å dvele ved er om noen her ser nytten i å stemme blankt? Dette er noe jeg har diskutert med mange opp gjennom årene, og som mange er uenig med meg i. Er det å stemme blankt, det samme som å ikke avgi stemme i det hele tatt.

Et rungende "Nei!" fra min side er svaret på spørsmålet. Stemmeavgivningen er ikke en plikt du er blitt pålagt, det er en rett, en mulighet, du er gitt. Jeg akter å benytte meg av en slik mulighet uansett om jeg føler meg skikket til å avgi en stemme i en bestemt politisk retnings favør, eller ikke.

Derfor muligheten til å stemme blankt. Å ikke stemme er overhodet ikke det samme. Da fraskriver du deg retten til å delta når demokratiet skal utøves i praksis. Ja, stemmen din betyr fint lite om du stemmer blankt, men de prinsipielle verdiene som ligger til grunn for stemmeavgivningen holder du i alle fall vedlike. Du velger å benytte deg av en av de viktigste mulighetene som er deg gitt, og for meg er det veldig viktig.

Klart; om man stemmer blankt kan man si at man selv "fraskriver" seg retten til å klage på utfallet, men da man i utgangspunktet følte seg inhabil til å avgi stemme til et bestemt politisk parti, spiller utfallet en mindre rolle for blank-stemmeren/-velgeren. For han som valgte å la være å stemme, er han med på å trekke ned valgdeltakelsen, samtidig som han mister hele grunnlaget for videre politiske diskusjoner. En som stemmer blankt viser i alle fall et visst politisk engasjement, bare ved å faktisk stemme. En oppegående person, som velger å ikke stemme, vil jeg i utgangspunktet stemple som politisk uinteressant på nesten alle måter.

Alle mine synliggjorte tanker i denne tråden er selvfølgelig med forbehold om at der kan oppstå visse situasjoner eller eksistere slike forhold at stemmeavgivning nærmest blir en umulighet. Jeg beklager således hvis jeg har fornærmet noen på et slikt grunnlagt, og vil bare meddele at jeg på ingen måte akter å støte eller trekke i tvil de som måtte befinne seg i en slik situasjon eller under slike forhold. Jeg er klar over at dette kan innbefatte mange norske statsborgere.
Alle dagene som kom og gikk

Events occur in real time.

Erbros

• Administrator
  • Gud
  • Kent "Northug" Henriksen
  • Respect: +68
    • View Profile
    • Bloggen min
Re: "Stemme blankt" vs "La vær å stemme"
« Reply #1 on: 11. August, 2009, 11:36:02 »
0
Jeg tror det skal utrolig mye til for at jeg skal la være å stemme ved enten et stortingsvalg eller et kommune/fylkesvalg, og likeså nesten like usannsynlig at jeg skal komme til å levere en blank stemme. Jeg bruker litt tid til å tenke igjennom hva som er viktig for meg de neste årene, og finner det partiet som, i alle fall på papiret, vil hjelpe meg mest.

Er forståvidt litt uenig med deg angående hvor stor forskjellen er mellom å stemme blankt og å la være å stemme, hvor jeg mener at den egentlig eneste grunnen til å stemme blankt er dersom man er så misfornøyd med alle de politiske partiene eller mener at demokratiet ikke blir ivaretatt. Dersom man likevel ikke bryr seg (noe jeg ikke synes man gjør dersom man ikke stemmer eller stemmer blankt) ser jeg ingen grunn til å bruke ressurser på å faktisk dra til valglokalet og stemme.

Oterpai

• Homo sapiens
  • Respect: +2
    • View Profile
« Reply #2 on: 11. August, 2009, 17:05:31 »
0
Aldri stemt jeg, vet ikke om jeg blir å stemme heller. Har enkelt å greit med at jeg er lite politisk engasjert. Lever med troen på at valg resultatet ender med at en idiot overtar plassen til en annen idiot.

Stoltenberg var ikke flink med Eldre omsorg.. eller rett å slett noe annet som har med mennesker å gjøre. Hvordan kan jeg påstå noe slikt ? vel jeg jobber med dette, og ALT som mangler der er takket være økonomiske nedskjæringer.

Miljø politikken dreit han seg kraftig ut på også, og er MANGE manglende inngrep han absolutt burde ha gjort noe med.. pga disse er KRITISKE.

Når jeg ser en verdig politiker som kan stå forran folke å gjøre rette avgjørelser for landet og folkets beste, da skal jeg stemme. Ikke når en jævla idiot som har ett familie tre som har gjentatt seg i en sirkel iløpet av 5 generasjoner.
\"Life is all about ASS. Everyone is either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, trying to get a piece of it, or simply just being one.\"
-Mattass.

Boombadila

• Mygg
  • Respect: +7
    • View Profile
« Reply #3 on: 14. August, 2009, 01:39:24 »
0
Dette er jo forsåvidt en interesant diskusjon, og jeg er enig med innleder i at det å stemme er en borgerrettighet, ikke en borgerplikt. Det er en rettighet som har blitt vunnet av folket i fra den gangen makten var i en lukket krets på toppen. Eller for å si det i Karl Marx sin ånd, en politisk kamp er en strid i mellom klasser. Det er dermed ikke sagt at jeg vil si noe vedrørende klasser i Norge per dags dato, men det er et perspektiv som går igjen, nemlig det at politikk er striden om noe som må fordeles.

For å ta en liten historisk tur; Det styressettet vi har i dag(som på fagspråket benevnes med uttrykket representativ demokrati) har sitt utgangspunkt i at det er folket som er grunnlaget for de styrende sin makt. De styrende styrer på folkets nåde, samtidig som de skal veie behovene innad i Norge. Dermed er det klart at det vil oppstå innteressekonflikter, og siden vi i Norge har det som man kan kalle for ett markedsdemokrati(det vil si at stemmer er noe politikere må skaffe seg fra markedet av velgere) så er det nå engang slik at de fleste politikere vil prioritere de ting som sikrer dem gjenvalg. Samtidig burde jo også systemet være slik at det betalte seg å ha langsiktige planer, men det virker per dags dato ikke som om at det gjør det. Det kan være ganske mange grunner til dette, men at en av grunnene nok er tabloseringen av media er jeg ikke i tvil om.

Så over til det prinsippile med det å stemme; Når man stemmer så utøver man en rettighet man har vunnet, samt at man "belønner" et parti som da enten har opptredt slik som de har lovet eller som har et program som man tror på. Dermed kan man si at antall stemmer ett parti får sier noe om hvor gode representanter de er for folket sine menninger. Da er det også viktig å se på hvor mange som faktisk har utøvet sin rett, dvs stemt. Dette sier noe om hvor mange som faktisk er enige i at det er en god ide å ha valg. Men den store forskjellen her mellom de som ikke stemmer og de som faktisk stemmer, ligger forsåvidt som jeg kan se i legitimeringen av valget.

For om du bestemmer deg for ikke å stemme, så har du i praksis ikke gitt noe signal til politikerene eller til dine medborgere om hva du som individ faktisk mener. Du har tålt så inderlig vel at du selv har redusert deg fra ett individ til en person som faktisk er uviktig for politikerene(de fleste som ikke stemmer ved ett valg, unlater mest sannsynlig å stemme på de neste valgene*). Mens når du stemmer, og om så du stemmer blankt, så lar du deg selv bli ett individ som står for sine menninger. Stemmer du blankt så sier du i hvert fall at du er enig i prinsippene, men du finner ingen som kan forsvare dem for deg. Dermed har du som individ flere muligheter, men den viktigste forutsetningen har alt skjedd, du har engasjert deg og gjort ett valg.

For la oss bare innse det først som sist, livet er fult av valg. Det går ikke ann å leve uten å gjøre valg, og dermed oppstår det filosofiske spørsmålet; Skal du ta valget, eller skal valget ta deg? Selv går jeg for den første varianten, og sier at vi må gripe valget, eller leve med at at du selv blir redusert til nummer 2 i ditt liv.
\"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.\"

Boombadila

• Mygg
  • Respect: +7
    • View Profile
« Reply #4 on: 14. August, 2009, 01:41:37 »
0
Dette kom ikke med, men med (*)velgere som ikke stemmer blir her antatt å være såkalte sofavelgere. Jeg ser bort fra personer som pga sykdom eller av andre årsaker ville stemmer, men ikke får gjort det.
\"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.\"

flobben

• Homo sapiens
  • Bjørn Henriksen
  • Respect: +4
    • View Profile
« Reply #5 on: 14. August, 2009, 10:47:40 »
0
Quote from: \"Boombadila\"
Dette kom ikke med, men med (*)velgere som ikke stemmer blir her antatt å være såkalte sofavelgere. Jeg ser bort fra personer som pga sykdom eller av andre årsaker ville stemmer, men ikke får gjort det.
Man har jo såppas god tid til å forhåndsvelge at jeg synes ikke den unnskyldningen er brukbar, så lenge man ikke er syk hele perioden forhåndsvelginga er.
Bjørn für der kung! <3

Oterpai

• Homo sapiens
    • View Profile
« Reply #6 on: 15. August, 2009, 02:36:09 »
0
Det der var bare en wall of text som minner mer om en introduksjon til en film.. type lang introduksjon.

Ja jeg er klar over at folket har vunnet sin rett å stemme, og at man bør holde på den muligheten. Men jeg går ikke inn for noe av dette, jeg ser ikke tilbake på det som skjedde og tenker "nå må jeg opprettholde dette med å bidra med min stemme til felles kassa"

Jeg nekter å stemme fordi så langt har politikerne våre gjort en JÆVLA dårlig jobb, enklere blir det ikke. Det er min mening, kall meg sofa stemmer om du vil, ikke ett parti overbeviser meg at dem fortjener min stemme.
Dem kan stå å by seg så mye dem vil på tv ved alt av presse konferanser, interviewer.. talkshow osv .. alt som gir dem pr og trekker stemmer.. men vet dere hva det er som skjer ? alt dere får servert er tomme ord fra en person som har en enkel hensikt : å få så mange stemmer som mulig. Holder de det de lover... både ja og nei.. og på de delene som er "nei" har en tendens til å omhandle at mennesker tar vare på hverandre.. det er mindre viktig.

Eldre omsorg... NUFF SAID, der har du det vinnende argumentet på at så langt har det vært "beating around the bush"

Hvis det er en av dere som virkelig tørr å komme å sie at vi har viktigere saker som er materielle istedenfor å prioritere "mennesket" så signerer du en kontrakt på at du er en jævla idiot og burde vært klaska over trynet med en råtten torsk.
\"Life is all about ASS. Everyone is either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, trying to get a piece of it, or simply just being one.\"
-Mattass.

Erbros

• Administrator
  • Gud
    • View Profile
    • Bloggen min
« Reply #7 on: 18. August, 2009, 14:54:32 »
0
Først kommenterer du hans wall of text, for så å lage en selv? Snakk om å kaste stein i glasshus.

Oterpai

• Homo sapiens
    • View Profile
« Reply #8 on: 19. August, 2009, 00:26:23 »
0
Wall of text : Stor tekst som bare går sakte frem til ett dårlig point.
-Mattass.

Raspeball

• Administrator
  • Gud
    • View Profile
    • Das Forum.
« Reply #9 on: 19. August, 2009, 18:13:26 »
0
Og hva var mitt "dårlige point"? Vil påstå at jeg ikke ledet fram mot et spesifikt poeng, men heller en diskusjon som jeg i min "wall of text" legger grunnlaget for med min egen mening om emnet.

Oterpai

• Homo sapiens
    • View Profile
« Reply #10 on: 19. August, 2009, 18:31:50 »
0
Quote from: \"Raspeball\"
Og hva var mitt "dårlige point"? Vil påstå at jeg ikke ledet fram mot et spesifikt poeng, men heller en diskusjon som jeg i min "wall of text" legger grunnlaget for med min egen mening om emnet.

Når var det deg jeg sikta til ? ikke tro alt handler om deg ;)
-Mattass.

Raspeball

• Administrator
  • Gud
    • View Profile
    • Das Forum.
« Reply #11 on: 19. August, 2009, 22:24:19 »
0
Det refereres til min såkalte "wall of text", så ja, jeg trodde det var det du mente.

Oterpai

• Homo sapiens
    • View Profile
« Reply #12 on: 19. August, 2009, 23:26:48 »
0
Quote from: \"Raspeball\"
Det refereres til min såkalte "wall of text", så ja, jeg trodde det var det du mente.

Leser du min post ser du at jeg refererer til at jeg blir kalt en sofastemmer og jeg besvarer dette. Lese vettu Raspemann, trodde du likte å gjøre slikt :)
-Mattass.

Raspeball

• Administrator
  • Gud
    • View Profile
    • Das Forum.
« Reply #13 on: 23. August, 2009, 17:59:38 »
0
Jeg skjønner ingen ting, men det får så være.

Kent sier:
"Først kommenterer du hans wall of text, for så å lage en selv? Snakk om å kaste stein i glasshus."

Oter sier:
"Wall of text : Stor tekst som bare går sakte frem til ett dårlig point."

Hvis Erbros\' "hans" ikke refererer til meg, så er saken grei, men slik jeg tolker det har jeg mitt på det tørre.

Erbros

• Administrator
  • Gud
    • View Profile
    • Bloggen min
Sv: "Stemme blankt" vs "La vær å stemme"
« Reply #14 on: 06. April, 2010, 11:55:03 »
0
Warning: this topic has not been posted in for at least 120 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Bedre sent enn aldri, eller hva?

Hvis Erbros "hans" ikke refererer til meg, så er saken grei, men slik jeg tolker det har jeg mitt på det tørre.
Jeg er bra sikker på at Oterpai henviste til Boombadilas wall of text, som vitterlig var litt av en vegg, og ikke til din.