Author Topic: Speilreflekskamera  (Read 354 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erbros

• Administrator
  • Gud
  • Kent "Northug" Henriksen
  • Respect: +72
    • View Profile
    • Bloggen min
Speilreflekskamera
« on: 08. April, 2010, 17:19:00 »
0
Vil gjerne ha noen tanker og erfaringer rundt speilreflekskamera og hva som er lurt å kjøpe. Vil sannsynligvis kjøpe enten Nikon eller Canon.

Hva er viktig å se på? Hvilke objektiver er viktig å ha? Kan jeg forvente god videokvalitet?

Jeg kommer sikkert med flere spørsmål etterhvert dersom det er noen her som kan svare.

Blodpus

• Neandertaler
  • Respect: +8
    • View Profile
    • http://bijate.blogspot.com
Re: Speilreflekskamera
« Reply #1 on: 08. April, 2010, 17:45:14 »
+2
Jeg har selv et Canon 450D. Funker fett, men skulle gjerne hatt et av de nyere. Jeg tenker at Canon/Nikon er litt vanesak. Jeg har likt canon tidligere, og de er i tillegg store på markedet og har god peiling på det de snakker om, så for min del var det ganske greit valg.
Hva som er viktig og se på, og hvilke objektiver du vil ha er mer i forhold til bruken din. Det er jo selvfølgelig viktig å vite om hvilke funksjoner det har, kvalitet, og evnen til å ta bilder. Objektiver er jo alt fra om du vil ta bilder av ting på nært hold eller ikke. Med de fleste kameraer får du jo et standardobjektiv på 18-55mm, og det funker greit når du skal begynne å ta bilder for å lære deg å bli kjent med kameraet ditt. Og alt kommer jo an på om du faktisk bare bruker hovedmenyen med Auto, og noen av de andre, eller om du vil lære deg selv å stille inn kameraet ditt etter bruken.

Når det kommer til videokvalitet så tror jeg det er litt ymse. Det er vel litt i forhold til hvor mange pixler du har, og hvor du filmer. Men jeg tror videokvaliteten er veldig bra på de fleste.

Håper det var mening i noe av det jeg skrev...
Jeg er med i Ten Sing Norway 09/10.
Hva gjør du?

Erbros

• Administrator
  • Gud
    • View Profile
    • Bloggen min
« Reply #2 on: 08. April, 2010, 17:59:39 »
0
Tusen takk for et kjempeflott innlegg, og jeg kan jo svare med en gang at planen nok er å kunne bevege seg bort fra auto-innstillingen ganske kjapt.

Raspeball

• Administrator
  • Gud
  • Respect: +27
    • View Profile
    • Das Forum.
« Reply #3 on: 09. April, 2010, 00:17:03 »
0
akam.no

Mye kompetanse der, feks på forumet. Siden siden er en del av Tek-nettverket, så antar jeg det finnes en del gode tester der.
Alle dagene som kom og gikk

Events occur in real time.

Blodpus

• Neandertaler
    • View Profile
« Reply #4 on: 09. April, 2010, 00:37:41 »
0
fotopia.no har også fine tips når det kommer til å ta bilder, og jobbe med forskjellige typer bilder pluss redigering. Har vel også et forum slik at du kan finne tråder med kameratips.

Og: ttp://www.canon.no/About_Us/Press_Centre/Press_Releases/Consumer_News/Cameras_Accessories/EOS_550D_Press_Release.asp

Her har du vel det nyeste leketøyet på kamera, hadde jeg ikke hatt det kameraet jeg har nå så hadde jeg definitivt gått for dette.
« Last Edit: 09. April, 2010, 00:41:26 by Blodpus »
Hva gjør du?

Raspeball

• Administrator
  • Gud
  • Respect: +27
    • View Profile
    • Das Forum.
« Reply #5 on: 09. April, 2010, 01:05:16 »
0
De gamle er eldst, altså går du for Nikon ;)
Alle dagene som kom og gikk

Events occur in real time.

Erbros

• Administrator
  • Gud
    • View Profile
    • Bloggen min
« Reply #6 on: 09. April, 2010, 13:12:41 »
0
Canon EOS 550D ser ut som et godt kamera ja, men når det ikke har kommet i butikkene ennå og jeg ikke kan lese noen ordentlige tester av det er jeg litt usikker. Noen som har erfaringer med Nikon D5000 som skulle være den direkte konkurrenten til dette 550D? Ser at det går for over tusenlappen lavere.

Edit: Ble litt usikker nå, det ser ut til at Canon EOS 500D har fått jevnt over bedre anmeldelser enn hva det Nikon D5000 har fått, og når så EOS 550D er en oppgradering til denne så er det vel naturlig å tenke seg at denne er enda bedre. Jeg ble litt usikker nå.

Litt kjedelig med Canon at ikke alle objektiver passer på alt, slik som det er med Nikon. Så sies det jo til gjengjeld at Canon skal ligge foran Nikon for øyeblikket hva bildekvalitet osv angår, og det er jo det som er hovedgrunnen til å ha et speilreflekskamera.

Noen som vil hjelpe? Gi andre tips til kameraer under 6000kr (har ikke så alt for mye penger å bruke)?
« Last Edit: 09. April, 2010, 13:22:33 by Erbros »

SilentXeno

• Administrator
  • Neandertaler
  • \o/
  • Respect: +20
    • View Profile
    • Nothing Important Happened Today
« Reply #7 on: 09. April, 2010, 14:03:44 »
+1
Om jeg skulle hatt et nytt kamera i den prisklassen så hadde jeg gått for et Nikon D5000, det har fått mange gode omtaler. Nikon har i tillegg flere objetiver og det er mye mer parktisk om du skal oppgradere kamera senere. Når det kommer til bildekvalitet så er det minimal forskjell i den klassen. Om du går opp til Nikon D700 og Canon 5D Mk.II så har Canon et klart overtak der. Og selvsagt om man går til toppklassen er det ikke mye som kan måle seg mot Nikon sin D3-serie. Så kvalitetsmessig er det ganske liten forskjell på Nikon og Canon i den klassen der, så du går ikke feil med noen av de.

Selv har jeg Nikon D60, og jeg har prøvd D40, D80 og D3000, så jeg vil naturlig nok anbefale Nikon. D5000 ble også kåret til årets speilreflekskamera av digitalfoto i fjor.

nobody

• Hybelkanin
  • **
  • Respect: +7
    • View Profile
« Reply #8 on: 15. April, 2010, 23:50:50 »
0
Kvaliteten på slr kameraer nå til dags er rimelig bra, og det er lite forskjell mellom de store merkene. Så du vil i utgangspunktet ikke merke forskjell på bildekvalitet mellom merker og kameraer innen for samme prisklasse (største forskjellen mellom nikon og canon er layout av knapper og funksjoner). Standard objektivene er også av god kvalitet og gir gode bilder og kan lett brukes til nesten alle typer bilder.
Kommer ann på hva du har tenkt å ta bilde av, men det som gir bra bildekvalitet er å ha et godt stativ! Etter min mening er dette mye viktigere enn hvilket kamerea/objektiv du har.
(Men for å være heilt ærlig, kommer du ikke langt med 6k hvis du skal både ha kamera og stativ)

Og helt på slutten, så kan jeg anbefale canon, har hatt canon i snart 10år og har vært fornøyd med det  ;)
"I'd agree with you, but then we'd both be wrong."

Blodpus

• Neandertaler
    • View Profile
« Reply #9 on: 16. April, 2010, 00:01:57 »
0

Litt kjedelig med Canon at ikke alle objektiver passer på alt, slik som det er med Nikon. Så sies det jo til gjengjeld at Canon skal ligge foran Nikon for øyeblikket hva bildekvalitet osv angår, og det er jo det som er hovedgrunnen til å ha et speilreflekskamera.

Nå er jeg litt ute på usikker is, men jeg trodde virkelig det var omvendt når det kommer til objektivene. Altså at de aller fleste objektivene man kjøper passer til Canon. Uansett så har de aller fleste produsentene av objektiver begynt å tilpasse seg begge har jeg hørt. Så det er jo ikke så ille!
Hva gjør du?

Erbros

• Administrator
  • Gud
    • View Profile
    • Bloggen min
« Reply #10 on: 16. April, 2010, 00:04:15 »
+1
Jeg mener det er to forskjellige typer objekter til canon, en litt gamlere og en ny og de passer ikke på hverandre, mens både gamle og nye Nikon-objekter passer på alle Nikon-kameraer. Jeg tror det er slik.

nobody

• Hybelkanin
  • **
  • Respect: +7
    • View Profile
« Reply #11 on: 16. April, 2010, 12:26:15 »
+1
Testet nettopp og mine gamle objektiver passer på det nye kameraet, men det nye objektivet passer ikke på det gamle film kameraet. Men så er også det nye objektivet mitt tilpasset det digitalkameraet jeg har (størrelsen på bildebrikken), og disse objektivene kan ikke brukes på 35mm film eller full format digital slr.
Mener også at den detaljen er ikke noe å henge seg opp i, siden du ikke har noen objektiver fra før og du vil jo heller ikke finne på å kjøpe noe som ikke passer  :o

edit: Og hvis det er et viktig poeng for deg når du kjøper, så kjøp Pentax for der kan du bruke alle objektiv som er nyere enn 1970 på hvilke som helst Pentax slr...
« Last Edit: 16. April, 2010, 12:34:42 by nobody »
"I'd agree with you, but then we'd both be wrong."

Erbros

• Administrator
  • Gud
    • View Profile
    • Bloggen min
« Reply #12 on: 16. April, 2010, 13:08:11 »
0
Du har nok rett i at nettopp den detaljen ikke har så alt for stor betydning nei. Må få takke alle for kjempegod informasjon :)

Og valget står mellom Nikon og Canon, muligens med Canon på en ørliten førsteplass for øyeblikk.

Chamer

• Sportsmoderator
  • Rotte
  • In the end of fear - Oblivion!
  • Respect: +21
    • View Profile
« Reply #13 on: 03. May, 2010, 09:27:51 »
0
Jeg fant nettopp noen fiine kampanjer på to forskjellige kameraer..

Noen som kan sjekke ut, og se om det er noe som er greit å bruke penger på?

http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=4186153

http://www.siba.no/Products/Product.aspx?id=4186149

Fellesnevneren på disse to kameraene, er at det følger med en sykkel(!?) av en verdi på 2000,-...
bare det vil jo si at man kan lure på kvaliteten på kameraene...

men har jo skjønt at enkelte her har litt peiling på kameraer, så nå får dere vise dere frem ;-)
In the end of fear - Oblivion!

På grunn av ubalanse i økonomiet har man sett seg nødt til å fjerne enden av tunellen.

Spunjo

• Homo sapiens
  • Hanne-Christin
  • Respect: +50
    • View Profile
« Reply #14 on: 03. May, 2010, 09:35:19 »
0
Å få en sykkel i posten hørtes dyrt ut. Uansett så frister tilbudet, da jeg har SINNSYKT lyst på ny sykkel, uten å måtte ribbe pengboka.
Hanne-Mora