Jeg har selv et Canon 450D. Funker fett, men skulle gjerne hatt et av de nyere. Jeg tenker at Canon/Nikon er litt vanesak. Jeg har likt canon tidligere, og de er i tillegg store på markedet og har god peiling på det de snakker om, så for min del var det ganske greit valg.
Hva som er viktig og se på, og hvilke objektiver du vil ha er mer i forhold til bruken din. Det er jo selvfølgelig viktig å vite om hvilke funksjoner det har, kvalitet, og evnen til å ta bilder. Objektiver er jo alt fra om du vil ta bilder av ting på nært hold eller ikke. Med de fleste kameraer får du jo et standardobjektiv på 18-55mm, og det funker greit når du skal begynne å ta bilder for å lære deg å bli kjent med kameraet ditt. Og alt kommer jo an på om du faktisk bare bruker hovedmenyen med Auto, og noen av de andre, eller om du vil lære deg selv å stille inn kameraet ditt etter bruken.
Når det kommer til videokvalitet så tror jeg det er litt ymse. Det er vel litt i forhold til hvor mange pixler du har, og hvor du filmer. Men jeg tror videokvaliteten er veldig bra på de fleste.
Håper det var mening i noe av det jeg skrev...